Boom Bom Krash!

2010-10-22 @ 14:34:03
Eller kanske inte bom bom.. Men krash iallafall.

Min dator krashade igår.

Jag kan inte göra nånting, allt är borta och på måndag kommer dom till skolan och ska ta min hårddisk och byta den plus byta ljudkortet..

Min dator har under veckan stängt av sig några gånger, utan anledning. Sen när jag startat den och loggat in på min inloggning så kom det upp en ruta där det stod att datorn stängde av sig helt utan anledning och att jag kunde söka efter en lösning online. Men jag, mitt nötskal gjorde inte det och kryssade bara rutan. Sen igår när jag var hemma och satt vid datan så lät den lite konstigt och så stängde den av sig.. Då blev jag riktigt rädd. Så jag tog fram min externa hårddisk, startade datorn (som lyckligtvis fungerade då) och började föra filer från min dator till hårddisken. Saker som jag absolut inte vill bli av med och aldrig skulle kunna få tillbaka - som t.ex. bilder och dokiment. Dokumenten fick jag över, men när jag förde över bilderna och hade ca 20 sekunder kvar - då blev skärmen helt blå, den stängde av sig och försvann för all framtid. När jag startade datorn igen så blev skärmen helt svart, det kom upp text som sa att "Operate System Not Found". Det var då jag insåg att min dator var borta.

Ringde Dells kundservice - de sa till oss när vi fick datorerna att om vi fick problem med dom så skulle vi själva ta tag i problemet och i första hand gå till någon av it-killarna på skolan och i värsta fall ringa Dells kundservice som skulle vara kontaktbaa dygnet runt. Det jobbiga var att när jag väl ringde igår vid 16:00, så sa den inspelade rösten att hjälpen bara var på engelska och om man inte ville ha hjälp på engelska så skulle man ringa på vanliga arbetstider man hade i sitt land. Då blev jag riktigt sur. Dom sa ju att de skulle ha dygnet-runt-service och då förväntar jag mig inte att det ska vara på engelska efter klockan 16! Okej om de hade varit på engelska efter 21 eller liknande..


Så idag på mattelektionen gick jag och min kompis ner till en av it-killarna, och han sa att jag skulle ringa Dell igen och fick numret av honom. När jag ringde denna gång gick det utmärkt tack och lov. Killen på Dell sa att jag skulle starta datorn på ett visst sätt, och sen att datorn skulle söka efter Memory System. Detta tog ungefär en timma och efter lite mer händelser så ringde jag Dell igen. När jag startade datorn denna gång så skulle jag trycka på F2 under tiden den startade, då kom det upp nån slags "meny" för datorn. Och i den där menyn så stod det på nåt sätt att datorn var borta. Det stod None på flera av punkterna.
Så då sa killen på Dell att det inte fanns något jag kunde göra, och att de skulle skicka någon på måndag som skulle byta hårddisk.

Summa sumaron - det här veckoslutet var inte precis det bästa om jag säger så.



Så jag kommer nog inte ha så stor tillgång till bloggen under helgen - om jag inte sätter mig vid min gamla dator vill säga.



Glädjen är oändlig!

2010-10-21 @ 09:58:27

Såg den här annonsen på Facebook! Blev helt glad i hjärtat!




Gör det du också!

2010-10-20 @ 10:39:12


The bitch is back

2010-10-18 @ 15:51:58
Efter en helg fylld med födelsedag, bakning, matlagning, gäster, presenter och chattning med andra scouter runt hela världen är jag nu tillbaka!

Håller på att fixa en ny design, igen och den blir ganska bra minsann! =)

Hurra för mig!

2010-10-16 @ 21:20:23
Fyller år idag så har haft rätt mycket att göra, tro det eller ej =)
Har städat rummet och bakat både en "fin" kladdkaka med riktig choklad och vita chokladbollar!

Fantasktiskt!

Och nu sitter vi och chattar med folk från hela världen, nu kanske ni undrar varför. Det är nämligen en internationell grej i helgen med scouterna, så kallad JOTA-JOTI. Då sitter man och chattar med folk från hela världen och/eller pratar i radio =)

Riktigt kul!
Dagens roligaste var nog den 15-årige killen från Brunei. Helt stört rolig =)

Yellow atumn

2010-10-15 @ 22:57:41

Jorå, vi har en gul höst här hemma i Vallentuna minsann!


Baka baka liten kaka

2010-10-15 @ 18:04:11

Har precis slängt in dom sista kakorna i ugnen för att bli goda! Har gjort ungefär 40 stycken söta små hallongrottor till släktkalas för mig på söndag. Småkakor är så underbart goda! Speciellt de gamla riktiga kakorna där recepten har gått i arv i flera generationer. Dom kakorna smakar som de ska minsann!


Reaching for the stars

2010-10-14 @ 23:14:41

Har suttit nu i ungefär en halvtimma och pysslat ihop ett litet collage med höstbilder från i måndags. Blev ändå ganska fint, allt går liksom i samma färger. Haha, min fotolärare skulle nog bli stolt över mig om hon fick veta att jag faktiskt tänkte efter hur jag placerade mina bilder och att dom sitter så att färgerna stämmer överens..

Lärde för övrigt min klasskompis att fota lite idag. Eller, jag lärde henne inte direkt att fota, men visade en hel del grundsaker om kamerans inställningar och så, och hon är riktigt duktig! Fick till många fina foton, trots att det är jag på bilden.. haha
Hitta hennes blogg här!

Vi skulle på jumpan idag, och tre veckor framåt, börja sätta ihop en dans på minst 1 minut som vi sedan ska redovisa för våran lärare v 43. Det blir kul. Förutom att jag inte riktigt gillar att dansa inför andra.. Jag är mer den typen som dansar och sjunger framför spegeln när jag är ensam hemma. Och är även den som spårar på diskon med t.ex. kyrkan och scouterna. Haha ni borde se danserna vi har i kyrkan.. Kanske filma och lägga upp här på bloggen? Vore ju ändå ganska roligt... Eller?


We have a tree at home

2010-10-14 @ 12:21:52
Vi har ett rätt så fint träd hemma. På våren slår blommorna ut i en helt underbar rosa färg! Ser ut som såna där underbara blommor som finns på japanska träd. Och på hösten ser trädet ut såhär:


Fly, fly away

2010-10-13 @ 12:31:22
Har matte nu och det är verkligen inte roligt. Våran lärare är som sagt inte så bra och förklarar alltid saker på samma sätt, det sättet som ingen i våran klass förstår sig på. Men när vi säger att vi inte förstår, förklarar han bara igen på samma sätt eller så säger han "Ni kommer förstå lite senare". Men det hjälper ju inte oss eftersom vi bara har den här terminen på oss att klara av matte B!

I just want to fly, fly away from here.


Green Green Grass Of All

2010-10-12 @ 13:37:48
Var som sagt ute och fotade igår på fotolektionen.
Och jag och Maria gick ner till Vallentunasjön för att få lite fina vattenbilder när solen sken så fint.
Men, det gick inte så bra, solen var för stark, haha.
Fotade bland annat den här åkern istället. Hade egentligen velat ha den lång, men då kom Vallentuna Centrum i bakgrunden och det var ingen vacker syn nu när dom håller på att bygga ny korsning med massor av nya vägar.
Så det blev en kortis till åker med träd i bakgrunden.
Funderar på att gå ut och fota sen efter skolan..Vi har en liten bäck/å uppe i skogen nära vårat hus och det har ett ganska så snyggt vattenfall.
Problemet är bara att jag typ inte hittar i den skogen. Jag hittar nog dit, men jag vet inte hur det går när jag ska gå hem..

Good night sweetheart...

2010-10-11 @ 23:45:10
...och sen kan jag inte mer på den låttexten. Så himla fin låt!
Efter att jag kom hem från scouterna (där jag är med som ledarassistent) så har jag dels laddat ner Java till datorn, så att jag kan vara med och chatta på JOTA-JOTI som är i helgen. Chatten krävde att man skulle ha senaste Java..
Så jag provade att chatta med folk från hela världen, fast dom idag var det bara från Sverige, England och Holland. De andra svarade inte..
Sen har jag också varit inne på en av de bästa sidorna jag har sett på länge: Xperteleven! Det är sjukt roligt!
Man blir medlem, som är gratis, och så skapar man ett fotbollslag. Och så går man med i en liga. Man lägger taktik, har egen färg på matchtröjorna och annat skoj!
Du är som medlem en manager och kan ha flera lag som spelar i olika ligor.
Det är hur kul som helst och jag har suttit inne på den sajten de senaste två timmarna!
Rekomenderar alla att gå med!
(om ni gör det, sök gärna sen på ligan: Rompha Fight, det är min liga det!)

Money in the trees

2010-10-11 @ 17:29:55

Fotolektionen var inte lika plågsam som vanligt. Hon stod inte och babblade om samma saker i en halvtimma innan vi fick börja med det vi har gjort i tre veckor nu, montera upp bilder till utställningen som ändå är klar.
Vi fick idag nämligen gå ut och fota! Hurra!

Uppiften var att fota röresleoskärpa och frysbilder. Jag och en kompis gick ner till sjön och fotade lite änder när dom flög omkring och lite annan smått och gott.

Här är några lövbilder jag tog vid sjön!


It's a hard black night, for us.

2010-10-10 @ 12:50:06

Bara för att jag publiserade den "nya" designen igår blev jag sugen på att göra en ny.. Fast med mönstrad bakgrund. Tycker att det ser så naket ut när bakgrunden bara är blank. Men är inte så jättebra på att göra designer, mina headers brukar inte bli så bra om jag har mönstrad bakgrund, de fastar liksom inte... Menmen, vad gör man så säg =)

Har hittils fått till en ganska fin bakgrund som jag funderar på att ha, men vet inte om den ska vara grå eller något ljusare än den jag har nu.

Jag blir lite smått GALEN


Ny design!

2010-10-09 @ 15:57:48

Eller den är ju inte helt ny egentligen.. Har bara bytt ut färgerna och lagt in en annan bild plus lite löv och grejer!

Vad tycks?


Höst i trädgården

2010-10-09 @ 14:18:07
Var ute och fotade lite i våran trädgård för ungefär en timme sen.

Här är resultatet!






Kul? Nej, tråkigt.

2010-10-09 @ 12:36:16

Har en av mina mest värdelösa dagar.. Har absolut ingenting att göra.. Skulle vilja baka med det finns typ ingenting hemma och jag hittar inget recept som jag tycker verkar roligt/gott att göra..

Och skolarbete är inte heller så roligt att göra. Visst, jag borde egentligen göra det men jag orkar verkligen inte...

Lördag och det är dagen man klagar!


Det här gjorde ju inte min dag så mycket bättre..

2010-10-07 @ 18:09:50

Nu blev det lite jobbigt.. Sidan som jag hittar mina HIMYM-avsnitt på innehåller virus.. Tror jag iallafall. För varje gång jag går in på den sidan så kommer det upp en sida där det står "Threat detected!"
Så där vågar jag inte gå in igen på ett tag..

Men att titta på klippen ger inte din dator virus, de kommer ifrån en annan sida!

Vad ska jag göra nu liksom... =(


How I Met Your Mother Season 1 Episode 14 - Zip, Zip, Zip

2010-10-07 @ 12:31:52

ÄNTLIGEN så är det torsdag! Ska bli skönt med helg snart!
Börjar dagen med att lägga upp ännu ett avsnitt av How I Met Your Mother!


För att se på avsnittet, tryck på den röda play-knappen. En ny sida dyker upp, kryssa den, det är bara reklam. Play-knappen i rutan har nu blivit grön. Tryck på den och låt klippet ladda en stund innan du tittar på det, det underlättar och risken för att det ska hacka blir mindre.


Hittar tyvärr inte avsnittet för tillfället!
Återkommer när jag hittat det.


Angel

2010-10-06 @ 16:18:17

My friend is an angel!








The Freedom Writers

2010-10-06 @ 15:30:29

Vi fick idag på engelskan titta på den verklighetsbaserande filmen Freedom Writers

Det var verkligen en av de bästa filmerna jag har sett på länge!

Filmen handlar om Erin Gruwell som kommer till en skola fylld med elever från ghettot och som ständigt bråkar och deras vardag går mest ut på att överleva dagen.
Men Erin lyckas förändra klassen och få dom intresserade av skolarbetet.

Skitbra film helt enkelt!



How I Met Your Mother Season 1 Episode 13 - Drumroll, Please

2010-10-04 @ 22:17:07
Avslutar kvällen med att lägga upp ännu ett avsnitt av How I Met Your Mother!

För att se på avsnittet, tryck på den röda play-knappen. En ny sida dyker upp, kryssa den, det är bara reklam. Play-knappen i rutan har nu blivit grön. Tryck på den och låt klippet ladda en stund innan du tittar på det, det underlättar och risken för att det ska hacka blir mindre.





Hösten är här

2010-10-04 @ 16:50:10

Har de senaste dagarna fångat lite färgglada höstbilder.

Here you have!

 










How I Met Your Mother Season 1 Episode 12 - The Wedding

2010-10-04 @ 09:07:02


Så här i gryningen orkar man inte skriva så mycket. Så jag lägger upp ett till avsnitt av How I Met Your Mother.

För att se på avsnittet, tryck på den röda play-knappen. En ny sida dyker upp, kryssa den, det är bara reklam. Play-knappen i rutan har nu blivit grön. Tryck på den och låt klippet ladda en stund innan du tittar på det, det underlättar och risken för att det ska hacka blir mindre.



Beatches, I'm going home!

2010-10-01 @ 10:03:58

Åker idag till en av världens bästa platser, Gransnäs! (som ligger i Småland). Det är nämligen (äntligen) dags för den årliga kick-offen med kyrkan.

Åh det ska bli så himla skönt att få komma tillbaka till Gransnäs!



Här är en bild från mitt läger, och om man tittar riktigt noga så finns jag faktiskt med på bilden =)





Här är en bild från mitt läger, och om man tittar riktigt noga så finns jag faktiskt med på bilden =)





Update: Helt fantastiskt att bussen har gratis trådlöst internet så att man kan leka! Facebook!! Over and out.

RSS 2.0